Dag 23 klimmen en dalen naar Sansepolco

18 juli 2015 - Sansepolcro, Italië

Vanochtend afscheid genomen van Robgaatnaarrome. Voor ons beide is Rome nu in de buurt. Voor mij nog een week, voor hem 3 weken. Maar we zitten alle twee goed op schema!

Het was een prachtdag vandaag! Misschien wel één van mijn mooiste dagen, qua landschap. Maar ook het klimmen waar ik natuurlijk weer als een berg tegenop had gezien ging goed! De eerste 25 fluitend, zelfs de warmte leek anders. Windje, droger.. En nog 's ochtends natuurlijk. Mooi lieflijk landschap en idem wielrenners die vrolijk groeten en altijd wel aanmoedigen.  Op een gegeven moment had ik een heel peloton achter me, die me aanmoedigden bij een laatste klimmetje. Precies bij 30 was ik bij dorp Badia Telado, volgens boekje laatste dorpje voor de echt stevige 10% klim. Dus goede plek voor de koffie- en what'sapp pauze. Tot daar alles in een euforisch goede bui. Maar elke dag verandert dat zo rond t middag uur, 10 km nog, waaronder 10% klimmen, het was weer zweten, drinken, kreunen, hangen op t stuur, en toch weer op de trappers. Geen schaduw om uit te rusten. In het boekje stond dat bovenin een hotel-restaurant was, dus ik verheugde me al op een riante lunch daar. Eenmaal aan de top heb ik geen hotel gezien, wel zag ik een uitgewoond en vervallen barretje. Ideale plek om iets te beginnen dacht ik!

Daarna begon  de Grote Afdaling! Dan maar zonder pauze meteen: 18 km heel geleidelijk naar beneden! Eindeloos genieten! Prachtige uitzichten, veel op de remmen omdat ik iedereen beloofd heb voorzichtig te zijn en ik lang van dit afdalen wilde genieten.

Onderaan afdaling ligt Sansepolcro. Meteen onderdak gevonden in de stadsherberg! En nu kom ik bij met een late lunch en klets met leuk Frans echtpaar uit Parijs  die het 'formidabel' en 'increible' vinden.

Nog 250 naar Rome, morgen denk ik Assisi. Heeft iemand tips voor overnachting daar?

1. Douwe:
    18 juli 2015
    He Paulien, wat ben je al ver! Ben terug uit Peru en lees je laatste avonturen. In Assissi heb ik overnacht in een prima ' groen onderdak' (Verde nog iets) weet even niet meer hoe dat heet in Italie. Was onderaan de berg van Assissi, zo 500m van het begin van het klimmetje, dus niet het dorpje in (kan je beter lopend doen). Zorg dat je op tijd bent kun je nog genieten van dit prachtige bedevaartsoord. hartelijke groet, Douwe
  2. Rob:
    18 juli 2015
    In Assisi zal de heilige Franciscus ongetwijfeld voor je zorgen, en straks in Rome misschien zijn vriendje de Paus
  3. Heleen:
    18 juli 2015
    Hi Paulien, ik heb nog even gekeken voor een overnachting in Assisi. Dit lijkt me wel wat voor jou. Slapen bij de zusters. https://vimeo.com/12994957 (dit is een filmpje) De recensies zijn heel goed. http://www.darngooddigs.com/stanthonysguesthouse.html
    (hier wat meer info). Geniet en veel plezier de komende dagen. Morgen stap ik op de fiets richting de Eifel. Lieve groeten, Heleen
  4. Annette:
    18 juli 2015
    Ben er vorig jaar geweest tijdens rondreis Toscane.Steile weg naar boven,maar als je eenmaal boven bent is het er prachtig.Veel plezier met de monniken⛪️,xx
  5. Eefje:
    18 juli 2015
    Ik volg jou virtueel mee dioor je leuke manier van schrijven! Tu est formidable!! xx
  6. Christine Eerenberg:
    19 juli 2015
    Wat een teleurstelling dat zo'n restaurantje dan niet meet bestaat als je dat voor ogen hebt bij het klimmen, maar wat een afdaling en een vergezichten, dat is dan de beloning voor al je zwoegen! Geniet nog een paar dagen en ik geniet mee! TOP
  7. Marion:
    19 juli 2015
    Wat enorm knap Paulien! Wat zal jij genieten van je sportieve prestaties en de prachtige natuur! Wederom een vakantie om niet te vergeten.